Varför Fredag?

God morgon!
Sitter just nu i soffan med en röd filt och en kaffe i ena handen dvs försöker vakna till liv.
Jag är ju våg och vågar står ju typiskt för balans och speciellt vill ge alla andra balans. Om jag tex hittat en bra film så tvingar jag på den till alla för den var ju så BRAAA! Eller varje gång jag upptäcker hur lätt det är att
sluta röka- så tvingar jag alla att sluta röka. Vi kan ju också kalla det för upplysning. =)

Så dagens blogg kommer handla om att upplysa er om "Fredag".
 
Namnet kommer från våra fornnordiska gudar- Frej osv, inte så intressant eftersom de inte vet exakt vilken gud det är. Alltså... hmpf.

Fredag är dag nr fem i veckan. "Fem" anses enligt den grekisk-ortodoxa läran symbolisera the "Holy Spirit".
Skulle kunna skriva mycket mer om fem- men tror ni blir lite förvirrande eftersom de har så olika betydelser i olika delar av världen.
Det som jag tycker är sjukt intressant är ju Fredag den 13e! Jag är född den 13 oktober och checka in nedan:

13 Oktober 1307 så blev den stora Tempelherreordens mest betydelsefulla personer utsatta för tortyr och avrättning på order av Vatikanen. Orden skapades bla för att skydda pilgrimer mot överfall när de färdades till Jerusalem under Korstågen.
(Är det en slump att det anses vara ett turnummer i Italien??)
Därav kommer otursdagen som kallas i folkmun "fredag den 13e".
Lite lustigt är det också att talet "13" användes sen flera tusen år tillbaka i antika trollböcker mot förbannelser.

Lite historialektion så här på förmiddagen..

Men vad gör vi på fredagar då? Festar, myser med nära och kära, äter estrella-chips och kanske ser en film/bio.
Fredag för mig är helt relaterat till avslut på veckan även om det inte är det.
Hur relaterar ni Fredag?
Skriv i kommentarerna!


Vad gör vi ikväll förresten?? =))

Ha en bra dag!
kram Jannica


Kommentarer
Postat av: Lena

Gulle dej Jannica, som får oss andra att sluta röka...

Fredag är ju dan före lördag som är halv ledig dag före ledig söndag....

Ikväll går vi på Villa Okan och smurfar i oss en middag!! Drinks på Hästen och rumpskak i hamnen!!!

Ha en kanonhelg.

Kram

2009-09-11 @ 10:48:42
Postat av: snakescrawlatnight

Men ush va jag blir avis nu! Jag vill också!!!! :((

Hälsa alla från mig! kram

2009-09-11 @ 10:50:11
Postat av: isprincessan

- alltsååå....skit rolig blogg... men ska den "bara" handla om sånt här "vetande"?? hahahah.... jag vill läsa en blogg me smaskiga detaljer jööö... annars kan jag köpa vetenskapens värld ;-) PUUUSSS på rej...ses på måndag :-)))

2009-09-11 @ 13:38:18
Postat av: snakescrawlatnight

Hahaha... å nej, jag kan nog hotta till det lite ;)

2009-09-12 @ 04:09:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0